انجمن موسیقی استان هرمزگان

 به نام خدا
اساسنامه ” انجمن موسیقی استان هرمزگان”

با استعانت از خداوند متعال به منظور تحقق اهداف، سیاست­ها و برنامه­های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر و کمک به توسعه و اعتلای همه جانبه هنر اصیل ایرانی اسلامی و حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی و کوشش در جهت بهبود وضعیت تولید و عرضه هنر موسیقی در کشور و توجه به ظرفیت غنی استان­ها و مناطق سراسر کشور و براساس اهداف فرهنگی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشور و ضوابط حاکم بر تاسیس مؤسسات و مراکزفرهنگی، بر طبق مشخصات و شرایط پیش بینی شده در این اساسنامه انجمن موسیقی استان هرمزگان تحت نظارت انجمن موسیقی ایران تشکیل می شود.
فصل اول کلیات، تعاریف، اهداف و موضوع فعالیت
ماده ۱- نام انجمن: انجمن موسیقی استان هرمزگان می‌باشد که در این اساسنامه، به اختصار انجمن نامیده می‌شود.
ماده ۲- نوع انجمن مؤسسه فرهنگی و هنری عام المنفعه و غیر انتفاعی است که با شخصیت حقوقی، مالی، اداری و استخدامی مستقل و با اهداف فرهنگی و مقاصد غیر تجاری و غیر سیاسی تحت نظارت انجمن موسیقی ایران تاسیس می شود.
ماده ۳– سرمایه وتابعیت انجمن ایرانی است.
ماده ۴مدت فعالیت انجمن از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز انجمن مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تأیید مجوز مربوطه از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت انجمن خواهد شد. اداره ثبت شرکت­ها پس ازاخذ صورتجلسه انحلال مطابق ماده ۴۳ اساسنامه و اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انحلال انجمن اقدام می نماید.
ماده ۵–  نشانی انجمن: فرهنگسرای طوبی بندرعباس
ماده ۶– هرگونه تغییر در محل فعالیت انجمن با تصویب مجمع عمومی استان و با اطلاع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بلامانع وامکان پذیر خواهد بود و لازم است که آگهی رسمی شود.
ماده ۷– سرمایه اولیه و دارایی و منابع درآمد انجمن به شرح زیر است:
۷-۱– مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال که در بدو تأسیس انجمن از سوی موسسین تأمین و تسلیم شد.
تبصره : مؤسسین، کل آورده خود را به عنوان سرمایه و نیز کلیه حقوق و امتیازات قانونی از بابت تأسیس و ثبت انجمن را به عنوان هبه به انجمن واگذار می نمایند و حق هر گونه ادعایی را در حال و آینده از خود و سایرین اعم از وارث و غیر وارث سلب می نمایند.
۷-۲- منابع تامین مالی و درآمدهای انجمن به قرار زیر است :
۷-۲-۱- وجوه نقدی و اموال منقول یا غیرمنقول و حق الامتیازات که تحت عنوان کمک های بلاعوض و یا هدایا و عطا یا از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی از جمله وزارتخانه­ها، نهادها، مؤسسات یا سازمان­ها و غیره به حساب انجمن واریز و یا به انجمن واگذار شده یا بشود. ارزش ریالی اموال واگذار شده بلافاصله بعد از واگذاری، باید ارزیابی و در دفاتر انجمن ثبت گردد.
۷-۲-۲- درآمدها و وجوه حاصل از ارائه خدمات، تولید محصولات، برگزاری رویدادها و برنامه­ها و سایر فعالیت­های درآمد زا
۷-۲-۳- درآمد حاصله از سرمایه گذاری و مشارکت.
۷-۲-۴- تحصیل وام و اخذ تسهیلات بانکی.
ماده ۸– اهداف انجمن به شرح زیر است:
۸-۱- فراهم آوری زمینه­های رشد و توسعه و حمایت از موسیقی فاخر خصوصاً موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی در استان.
۸-۲- حمایت از هنرمندان و گروه­های فعال در حوزه موسیقی خصوصاً موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی استان.
۸-۳- ارتقای سطح آگاهی و دانش و بینش عمومی در زمینه هنر موسیقی خصوصاً موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی و ترویج و گسترش آن در سطح استان.
۸-۴- اهتمام ویژه به شناخت و رشد و شکوفایی استعدادها، خلاقیت ها و ظرفیت­های استانی و منطقه ای در حوزه موسیقی خصوصاً موسیقی نواحی وردیف دستگاهی.
۸-۵- کوشش برای ارتقای محتوایی موسیقی در استان.
۸-۶- کوشش در جهت معرفی موسیقی آن منطقه در سطح ملی و بین المللی.
۸-۷- ایجاد شبکه منسجم و اثر بخش از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی.
۸-۸- توسعه ارتباطات و تعامل و همکاری با نهادها و سازمان­ها و اصناف و گروه­ها در سطح استان و کشور.
۸-۹- حمایت از مؤسسات خصوصی و گروه­های مردمی در حوزه موسیقی و پرهیز از رقابت ناعادلانه با ایشان.
۸-۱۰- حمایت از سرود و آهنگ­های انقلابی، حماسی، میهنی و…
۸-۱۱- بسط و توسعه موسیقی فاخر در سبک ها و انواع مختلف
ماده ۹ – موضوع فعالیت انجمن:
۹-۱- تولید، نشر و پخش آثار صوتی وتصویری موسیقایی.
۹-۲- انجام فعالیت­های مطالعاتی و پژوهشی درزمینه موسیقی.
۹-۳- طراحی، اجرا و بهره برداری ازسالن­های کنسرت.
۹-۴- مشاوره و ارائه خدمات در قلمرو هنر موسیقی.
۹-۵- برپایی و اجرای رویدادها، جشنواره­ها، همایش­ها و سمینارها، نشست­ها و کارگاه­های تخصصی در قلمرو هنر موسیقی.
۹-۶- راه اندازی و مدیریت گروه و ارکستر یا مشارکت در انجام آن
۹-۷- انعقاد قرارداد، تفاهم نامه ، پیمان و … در حوزه­های مختلف مربوط به موسیقی
ماده ۱۰– کلیه فعالیت‌ها و اقدامات انجمن باید در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هماهنگ با اهداف و راهبردها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد.
ماده ۱۱- هرگاه انجام و اجرای برنامه­ها و فعالیت­های انجمن با وظایف و اختیارات برخی از سازمان­ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه­ها ارتباط داشته باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شده ذیربط اقدام خواهد شد.
ماده۱۲ – اعمال هر گونه اصلاح در مفاد اساسنامه خصوصاً در مورد اهداف، موضوع، ارکان، باید براساس روال مشروح در اساسنامه و طبق صورتجلسه اعضاء مجمع عمومی استان و پس از تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران صورت پذیرد.
فصل دوم ارکان اصلی انجمن
ماده ۱۳ ارکان اصلی و تشکیلات اساسی انجمن به شرح زیر است:
۱۳-۱  مؤسسان
۱۳-۲مجمع عمومی استان
۱۳-۳  هیأت مدیره
۱۳-۴  مدیر عامل (مدیرمسئول)
۱۳-۵  بازرس
ماده ۱۴– مؤسسان پس از احراز شرایط و ضوابط قانونی به موجب فصل دوم ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون­ها و انجمن­های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب سال ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به تأسیس و ثبت انجمن اقدام می نمایند. مأموریت مؤسسان پس از شناسایی و جذب اعضا و برگزاری اولین انتخابات هیات مدیره با هماهنگی و نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پایان خواهد یافت و مسئولیت و اختیاراتشان را به مجمع عمومی انجمن استان واگذار    می کنند. هیچ یک از مؤسسان در انجمن هیچ مالکیتی ندارد و تمام حقوق و امتیازات انجمن متعلق به انجمن می باشد و مؤسسان و وراث و قائم مقام قانونی ایشان  هیچ حق و حقوقی از مؤسسه (انجمن) اموال ، دارایی ها و درآمد و امثال آن ندارند.
ماده ۱۵مجمع عمومی استان شامل نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نماینده انجمن موسیقی ایران و تمامی اعضای انجمن در مرکز و شهرستان‌های آن استان خواهد بود که با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دوره اول توسط مؤسسان و دردوره­های بعدی، توسط هیأت مدیره برگزار می شود.
ماده۱۶– اعضای انجمن باید دارای شرایط زیر باشند:
۱۶-۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
۱۶-۲- حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر.
۱۶-۳- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
۱۶-۴- دارا بودن مدرک دانشگاهی مرتبط یا داشتن حداقل پنج سال سابقه­ی فعالیت حرفه­ای در حوزه­ی موسیقی ( اعم از نوازنده، خواننده، آهنگساز، مدرس، صدابردار، سازسازی، ترانه سرا، پژوهشگر، تهیه کننده، ناشر) مورد تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
تبصره : متقاضیان عضویت در انجمن تقاضای خود را به انجمن ارائه خواهند داد و تقاضاها پس از بررسی توسط هیأت مدیره با تأیید و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعیین تکلیف خواهند شد.
ماده ۱۷- موارد لغو عضویت انجمن عبارتند از:
۱۷-۱- از دست دادن یکی از شروط عضویت مندرج در ماده ۱۶.
۱۷-۲- آرای قطعی صادره از محاکم و مراجع قضایی کشور مبنی بر محرومیت از عضویت.
تبصره ۱: مرجع تشخیص موارد لغو عضویت، هیأت مدیره است که موارد را به مجمع عمومی گزارش و پس از تصویب در مجمع عمومی ابلاغ خواهد شد.
تبصره ۲: متقاضیانی که عضویت آنان رد شده است یا کسانی که لغو عضویت شده اند در صورت اعتراض می توانند شکایت خود را همراه با مستندات موثق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه دهند. رأی و نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قطعی و برای طرفین لازم الاجرا خواهد بود.
ماده ۱۸- مجمع عمومی استان به عنوان نماینده کلیه اعضای انجمن، بالاترین مرجع تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان و تعیین کننده خط مشی کلی انجمن بوده و دارای اختیارات و وظایف زیر می‌باشند:
۱۸-۱- تغییر و اصلاح مواد اساسنامه با رعایت ضوابط قانونی با تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران و هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۱۸-۲– تصویب برنامه بودجه سالانه و گزارش عملکرد.
۱۸-۳– تدوین و تصویب راهبردها و سیاست­ها و برنامه‌های آتی.
۱۸-۴– انتخاب اعضای هیأت مدیره و تایید حسابرس قانونی و بازرس پیشنهادی هیات مدیره.
۱۸-۵ – استماع گزارش هیأت مدیره و مدیر عامل( مدیرمسئول) و بازرس و حسابرس مستقل و رسیدگی به آن و تعیین تکالیف قانونی و اظهار نظر و اقدام درباره گزارشات.
۱۸-۶ ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوتنامه‌های انجمن و انتشار تصمیمات قانونی.
۱۸-۷– تصویب دستورالعمل­های داخلی اعم از دستورالعمل­های مالی و معاملاتی و استخدامی و اداری انجمن.
۱۸-۸- تصویب دریافت وام و تسهیلات از بانک­ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور.
۱۸-۹- تصویب فروش و یا ترهین اموال انجمن در صورت تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
۱۸-۱۰- نظارت بر اجرای مفاد اساسنامه.
۱۸-۱۱-  بررسی و تصمیم گیری در خصوص موارد لغو عضویت .
۱۸-۱۲- اخذ تصمیم در مورد کلیه اموری که جزء اختیارات و وظایف هیأت مدیره نبوده و یا هیأت مدیره به دلیل اهمیت موضوع، بررسی و اتخاذ تصمیم درباره آن را توسط مجمع عمومی استان لازم بداند.
ماده ۱۹جلسات مجمع عمومی عادی استان، سالی یک بار با درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و ارسال دعوتنامه کتبی رییس مجمع عمومی استان برای اعضاء با فاصله دوماه قبل از برگزاری یا اطلاع رسانی در مجاری رسمی و اعلام شده انجمن در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و سایت انجمن در محل انجمن یا در محلی که در آگهی قید شده است تشکیل خواهد شد. برای رسمیت یافتن جلسه، حضور اکثریت اعضاء ( نصف بعلاوه یک) ضروری است و تصمیمات نیز با اکثریت ( نصف بعلاوه یک) آرای حاضرین، اتخاذ خواهد شد و در صورت عدم حضور اکثریت، اعضا، مجدداً با طی مراحل قبلی با قید همان دستور جلسه با فاصله ده روز قبل از برگزاری، از اعضاء برای برگزاری مجدد مجمع عمومی استان دعوت می شود و با هر تعداد از شرکت کننده، رسمی و مصوبات آن معتبر و لازم الاجرا خواهد بود. تشکیل جلسات عادی مجمع عمومی استان به طور فوق العاده در هر زمان بلامانع است.
تبصره ۱ : اطلاع رسانی باید همراه با قید دستور جلسه و آدرس محل برگزاری و تاریخ و ساعت دقیق برگزاری باشد و برای اعضای مجمع عمومی استان ارسال گردد. دعوت نامه به نشانی یا شماره تلفن همراه اعضاء که در فرم عضویت درج شده است ارسال می شود و تا تغییر نشانی و شماره تلفن همراه به صورت کتبی، به انجمن اعلام نشده باشد نشانی و تلفن همراه درج شده در فرم معتبر خواهد بود.
تبصره ۲: در صورت تخطی یا تعلل یا استنکاف هیات مدیره از برگزاری به موقع مجمع عمومی استان، بازرس با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران می توانند رأساً برای برگزاری مجمع عمومی استان اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرس، حداقل یک چهارم اعضای انجمن می توانند با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران اقدام به برگزاری مجمع عمومی استان نمایند. در صورت تخطی یا تعلل اعضاء از برگزاری به موقع انتخابات مجمع عمومی استان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هماهنگی انجمن موسیقی ایران اقدام به برگزاری مجمع عمومی خواهد کرد.
ماده ۲۰- در صورتی که عضوی به عللی قادر به حضور در جلسات مجمع عمومی استان نباشد می تواند حق رأی خود را به موجب وکالت نامه با تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به عضو دیگر واگذار نماید. هیچ عضوی نمی تواند علاوه بر رأی خود بیش از یک رأی وکالتی داشته باشد وکالت نامه ها فقط مربوط به یک جلسه مجمع عمومی استان خواهد بود و باید ضمیمه صورتجلسه مجمع عمومی شود.
ماده۲۱ جلسات مجمع عمومی استان به طور فوق العاده به درخواست یک چهارم اعضای مجمع عمومی نمایندگان استان یا رئیس هیأت مدیره یا مدیر عامل (مدیرمسئول) یا بازرس تشکیل می گردد. شرایط و نحوه دعوت مجمع عمومی نمایندگان استان به طور فوق العاده مطابق ماده ۱۹ این اساسنامه خواهد بود.
ماده ۲۲- درمجمع عمومی استان برای ایجاد نظم و اداره موقت جلسه ، ریاست موقت جلسه با نماینده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود. همچنین در همان جلسه با مدیریت و هدایت رییس موقت مجمع عمومی، مسن ترین عضو حاضر در جلسه به عنوان نایب رئیس و کم سن ترین عضو حاضر در جلسه به عنوان دبیر تعیین می شوند. این سه نفر، هیأت رییسه همان مجمع عمومی می باشند. مدیریت جلسه مجمع عمومی بر عهده رییس و در صورت ترک جلسه یا غیبت رییس، مدیریت جلسه بر عهده نایب رییس و تنظیم صورتجلسات و اخذ اعضاء از اعضای مجمع عمومی بر عهده دبیر خواهد بود.
تبصره : اعضای هیأت رئیسه نمی توانند نامزد عضویت در هیأت مدیره باشند. در صورت نامزدی مسن ترین یا کم سن ترین عضو حاضر در جلسه برای عضویت در هیأت مدیره، نفرات بعد از ایشان از لحاظ سن مسئولیت نایب رئیسی و دبیری را بر عهده خواهند داشت.
ماده ۲۳امور اجرایی انجمن توسط هیأت مدیره‌ای متشکل از هفت نفر شامل یک نفر نماینده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یک نفر نماینده انجمن موسیقی ایران و پنج نفر عضو (دو نفر از مرکز استان و سه نفر از شهرستان­های استان) که باید واجد شرایط مؤسسان برابر ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات،کانون­ها و انجمن­های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشخیص و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باشند ؛ برای مدت دو سال با رأی مجمع عمومی استان از بین اعضای مجمع عمومی انتخاب می‌شوند، اداره خواهد شد. همچنین مجمع عمومی استان از بین اعضا دو نفر عضو علی البدل هیأت مدیره (یک نفر از مرکز استان و یک نفر از شهرستان های استان) با شرایط مذکور انتخاب می کند که در صورت فوت یا عزل یا استعفای اعضا، جایگزین ایشان می شود. اعضای علی البدل تا قبل ازجایگزینی اجازه حضور در جلسات هیأت مدیره بدون حق رأی را دارند. تغییر هیأت مدیره براساس اساسنامه و طبق صورتجلسه تنظیمی توسط مجمع عمومی استان خواهد بود.
شرایط اعضای هیئت مدیره:
۲۳-۱- تابعیت جمهوری اسلامی.
۲۳-۲- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذیربط و برخورداری از حسن شهرت.
۲۳-۳- محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر.
۲۳-۴- دارا بودن ۲۷ سال سن.
۲۳-۵- صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با فعالیت انجمن.
۲۳-۶- انجام خدمت وظیفه عمومی یا ارائه برگ معافیت دائم برای آقایان.
۲۳-۷- داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذی ربط.
تبصره: اعضاء برای نامزد شدن در انتخابات هیأت مدیره باید حداقل چهل روز قبل از برگزاری مجمع عمومی استان، تقاضای خود را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه دهد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پس از طی مراحل بررسی صلاحیت افراد، اسامی تأیید شدگان نهایی را نهایتاً پس از یک ماه برای انجام انتخابات هیات مدیره به مجمع عمومی اعلام می نماید. در دوره اول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دوره های بعد هیأت مدیره موظف است با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دو ماه قبل از برگزاری انتخابات، موارد را از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراهی که در فرم عضویت انجمن قید شده است و در مجاری رسمی و اعلام شده انجمن در فضای مجازی و درج در وبگاه انجمن، اطلاع رسانی نماید تا نامزدهای عضویت در هیأت مدیره، فرصت ثبت نام داشته باشند.
ماده ۲۴- فرآیند قانونی ثبت تغییرات پس از تایید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی خواهد بود.
ماده ۲۵هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای اصلی خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب می نمایند. همچنین هیأت مدیره می تواند در صورت لزوم برای سایر اعضای اصلی هیأت مدیره، سمت های دیگری تعیین نماید.
ماده۲۶ جلسات هیأت مدیره با دعوت رییس هیات مدیره یا مدیر عامل (مدیرمسئول) و با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.
ماده ۲۷اهم وظایف هیات مدیره عبارتند از :
۲۷-۱- تهیه صورت دارایی از اموال انجمن و حفظ و حراست از آن.
۲۷-۲- رسیدگی به حساب های انجمن، پرداخت بدهی­ها و وصول مطالبات.
۲۷-۳- تهیه گزارش عملکرد و تراز مالی و بودجه برای تصویب در مجمع عمومی استان.
۲۷-۴- اجرای برنامه سالیانه و مصوبات و تکالیف مجمع عمومی استان.
۲۷-۵- سیاستگذاری، برنامه ریزی و تلاش در جهت نیل به اهداف مصرح در اساسنامه.
۲۷-۶- انتخاب و عزل مدیر عامل (مدیر مسئول).
۲۷-۷- تدوین برنامه راهبردی و فرآیندهای بهینه و ساختار تشکیلاتی و نظارت بر اداره انجمن مطابق با اساسنامه.
۲۷-۸- نظارت بر اداره انجمن مطابق با مواد این اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی استان.
۲۷-۹- تهیه و تنظیم دستورالعمل و تقدیم به مجمع عمومی استان جهت تصویب.
۲۷-۱۰- دریافت و بررسی و تصمیم گیری در خصوص تقاضاهای عضویت.
۲۷-۱۱- برگزاری جلسات مجمع عمومی نمایندگان استان در موعد مقرر با هماهنگی هیأت رییسه مجمع عمومی استان.
۲۷-۱۲- پیگیری تأیید نامزدهای انتخابات هیات مدیره دوره بعد.
۲۷-۱۳- افتتاح حساب در بانک­ها و خرید و فروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم با اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات و مفاد اساسنامه.
۲۷-۱۴- برقراری ارتباط و تعامل با جامعه هنری و دستگاه­های اجرایی و سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی جهت جذب کمک و جلب همکاری آنان با انجمن.
ماده ۲۸- شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات هیأت مدیره که حداقل هر۳۰ روز یک بار در محل انجمن تشکیل خواهد شد الزامی است. طبیعتاً برگزاری جلسات هیات مدیره در بازه زمانی کمتر از سی روز نیز بلامانع است اما حتماً باید در هر ماه یک جلسه برگزار گردد. عدم حضور هر یک از اعضای هیأت مدیره بیش از چهار جلسه متوالی یا شش جلسه متناوب در طول یک سال شمسی بدون عذر موجه، موجب سلب عضویت وی در هیأت مدیره می‌شود. تشخیص موجه‌ بودن غیبت بر عهده­ی مجمع عمومی استان است
ماده ۲۹- هیأت مدیره از بین اعضاء خود، یک نفر را به عنوان مدیرعامل برای مدت دو سال انتخاب می نمایند که باید دارای شرایط مدیر مسئول مندرج در ضوابط، مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون­ها و انجمن­های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۱۳۷۵ باشد. مدیر عامل مدیریت اجرایی انجمن، مسئولیت انجام برنامه­ها و فعالیت­ها و مصوبات هیأت مدیره و همچنین نمایندگی انجمن را بر عهده دارد.
شرایط مدیرعامل:
۲۹-۱- تابعیت جمهوری اسلامی.
۲۹-۲- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذیربط و برخورداری از حسن شهرت.
۲۹-۳- محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر.
۲۹-۴- دارا بودن ۲۷ سال سن.
۲۹-۵- انجام خدمت وظیفه عمومی یا ارائه برگ معافیت دائم.
۲۹-۷- داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذی ربط.
۲۹-۸- صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با فعالیت انجمن.
ماده ۳۰- در صورتی که بازرس یا هر یک از اعضای هیأت مدیره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متوجه تخلف هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا مدیرعامل از قوانین و مقررات کشور، مقررات و دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این اساسنامه بشوند؛ به نحوی که به موجب این تخلف، صلاحیت مرتکب برای تصدی مسئولیت یا عضویت در انجمن به موجب اساسنامه مخدوش شود، می توانند در اسرع وقت این تخلف را به هیأت مدیره گزارش نموده و  هیأت مدیره مکلف است ظرف یک هفته طی جلسه‌ای فوق العاده برای رسیدگی به این موضوع برگزار و به تخلف رسیدگی کند. در صورتی که  پس از بررسی و احراز تخلف، تصمیم هیات مدیره دایر بر عزل مدیرعامل یا لغو عضویت هر یک از اعضای هیأت مدیره باشد، هیأت مدیره اقدام لازم را
معمول و موظف است در اسرع وقت نسبت به جایگزینی عضو علی البدل هیأت مدیره یا در صورت عدم وجود عضو علی البدل یا عدم قبول وی، نسبت به برگزاری جلسه فوق العاده مجمع عمومی و تعیین عضو جایگزین اقدام نماید.
ماده ۳۱-  مدت مأموریت مدیر عامل (مدیر مسئول)  نمی تواند از مدت مأموریت هیأت مدیره بیشتر باشد.
ماده ۳۲- تجدید انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل (مدیر مسئول) مشروط بر آن که بیش از دو دوره متوالی (حداکثر چهار سال) نباشد مجاز است.
ماده ۳۳- وظایف و اختیارات مدیرعامل (مدیر مسئول) عبارتند از:
۳۳-۱- مسئولیت اداره امور انجمن واجرای مصوبات هیأت مدیره را بر عهده دارد.
۳۳-۲- در برابر اشخاص ثالث، نماینده انجمن محسوب می شود و در حدود اختیارات اعطاء شده توسط هیأت مدیره، حق امضاء دارد.
۳۳-۳- به کارگیری کارکنان و نظارت بر عملکرد واحدهای سازمانی وکارکنان انجمن.
۳۳-۴- امضای قراردادها، مکاتبات اداری، احکام مرخصی، تشویق و تنبیه کارکنان در چارچوب آیین نامه­های مصوب و پاسخ به نامه ها، گزارشات وشکایات و سئوالات.
۳۳-۵- تدوین و پیشنهاد برنامه بودجه سالانه به هیأت مدیره جهت بررسی و در صورت تأیید، ارائه به مجمع عمومی استان برای تصویب.
۳۳-۶- تدوین گزارش عملکرد انجمن و تقدیم به هیأت مدیره و مجمع عمومی استان.
۳۳-۷- حفظ و نگهداری از اموال و دارایی­ها و اسناد و مدارک انجمن.
۳۳-۸- اجرای کلیه امور و وظایف تفویض شده از سوی هیأت مدیره.
۳۳-۹- نماینده قانونی انجمن در کلیه محاکم و مراجع قضایی و شبه قضایی و طرح و تعقیب دعاوی اعم از حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، انتخاب وکیل با حق توکیل غیر ولوکرارا و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنان قطع و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش، پیگیری و انجام تمامی امور و مسائل قضایی، مالیاتی، ثبتی و انجام تمامی اقدامات و تشریفات قانونی و اقدام به ثبت و انتشار آنها و انجام امور مؤسسه در حدود ضوابط اساسنامه و پیگیری و اقدام برای هر قسم امور حقوقی انجمن
ماده ۳۴- کلیه اسناد و اوراق تعهدآور مالی نظیر قرارداد، چک و سفته و… با امضا مشترک مدیر عامل (مدیر مسئول) و رییس هیأت مدیره، همراه با مهر انجمن معتبر است.
ماده ۳۵- مجمع عمومی استان، هر ساله به پیشنهاد هیات مدیره یکی از موسسات حسابرسی قانونی عضو جامعه رسمی حسابداران را به عنوان  بازرس و حسابرسی رسمی انتخاب می کنندکه نظارت بر عملکرد اجرایی و مالی انجمن و انطباق آن با اساسنامه را بر عهده دارد و گزارشات لازم در این خصوص را به مجمع عمومی استان تقدیم می نماید.
ماده ۳۶- وظایف و اختیارات بازرس و حسابرس قانونی:
۳۶-۱- نظارت بر فعالیت های انجمن و عملکرد هیأت مدیره و مدیر عامل (مدیر مسئول).
۳۶-۲- بررسی در خصوص محل مصرف وجوه و منابع انجمن و اظهار نظر در مورد انطباق یا عدم انطباق درآمدها هزینه­ها با بودجه مصوب و کمک های دریافتی از اشخاص دولتی و غیر دولتی.
۳۶-۳- کنترل حساب­ها و دفاتر مالی انجمن واظهار نظر در خصوص ترازنامه شش ماهه و ترازنامه پایان سال مالی انجمن که توسط هیأت مدیره تنظیم شده است.
۳۶-۴- ارائه گزارش سالانه در مورد عملکرد هیأت مدیره به مجمع عمومی استان .
۳۶-۵- درخواست برگزاری جلسه مجمع عمومی.
تبصره : تصویب صورت­های مالی انجمن بدون استماع گزارش بازرس و حسابرس قانونی معتبر نیست.
ماده ۳۷- بازرس و حسابرس قانونی حق دخالت در امور اجرایی و تصمیمات انجمن را ندارد اما در هر زمان، محق به تحقیق و دسترسی به دفاتر و اسناد مالی و قراردادها و کلیه مدارک و مستندات مربوط به انجمن است و مدیرعامل (مدیر مسئول) مکلف به همکاری با بازرس و حسابرس قانونی می باشد و باید تمامی اسناد و مدارک مورد درخواست را در اختیار بازرس و حسابرس قانونی قرار دهد. بازرس و حسابرس قانونی بدون خارج کردن اسناد و مدارک از انجمن می تواند هر نوع تحقیق و بررسی که لازم است را انجام دهد. در صورت عدم همکاری مدیران با بازرس و حسابرس قانونی در عمل به تکالیف خود بازرس و حسابرس قانونی، این نکته را در گزارش خود به مجمع عمومی استان قید خواهد کرد.
ماده ۳۸- هیأت مدیره می تواند در هر شهرستان استان، برای تسهیل امور و انجام هماهنگی، یک نفر رابط تعیین و به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان معرفی نماید.
 فصل سوم امور عمومی، مالی، محاسباتی، انحلال و تصفیه
ماده۳۹ – سال مالی انجمن از اول تیر ماه هر سال آغاز می شود مگر اولین سال مالی که از تاریخ تأسیس انجمن شروع می شود.
ماده ۴۰-کلیه اموال و وجوه نقدی که به انجمن واگذار می شود یا از طریق کسب درآمد حاصل می شود، متعلق به انجمن است و تملک و تصرف شخصی آن ممکن نیست.
ماده ۴۱- پس از وضع هزینه­های جاری و کسر اندوخته­ها، مابقی در حساب های انجمن به سال بعد منتقل می شود و منحصراً برای پیشبرد امور و اهداف انجمن هزینه خواهد شد .
ماده ۴۲- فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مؤسسان یا اعضای مجمع عمومی استان یا اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل (مدیر مسئول) موجب انحلال انجمن نخواهد بود و عضو جانشین وظیفه محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضاء انجمن و تأیید هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی انجام خواهند داد. ورثه یا قیم متوفی یا محجور در خصوص معرفی عضو جدید اولویت خاص نخواهند داشت و عودت اموال مربوط به متوفی و محجور از انجمن به صاحبان حق براساس قوانین موضوعه کشور خواهد بود.
ماده ۴۳- انحلال انجمن در موارد زیر انجام می شود :
۴۳-۱- رأی موافق حداقل سه چهارم اعضای مجمع عمومی استان و تصویب چهار پنجم اعضای حاضر در جلسه و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران به شرح ماده ۴۳
۴۳-۲- لغو مجوز تأسیس انجمن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراجع قضایی بر طبق قانون.
ماده ۴۴– انحلال انجمن منوط به پیشنهاد ۴/۳ (سه چهارم) اعضای مجمع عمومی استان و با تصویب ۵/۴ (چهارپنجم) اعضای حاضر درجلسه رسمی مجمع عمومی استان همراه با تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران خواهد بود و در صورتی که در جلسه اول حضور حد نصاب اعضاء حاصل نگردد جلسه با حضور ۳/۲ (دو سوم) اعضای مجمع عمومی استان رسمیت یافته و با رأی ۵/۴ (چهارپنجم) حاضرین معتبر خواهد بود. همزمان با انحلال، هیات تصفیه یا مدیر تصفیه ‌ای به انتخاب مجمع عمومی استان از بین اعضاء یا خارج از اعضاء تعیین خواهد شد. مدیر یا هیأت تصفیه موظف است برابر قوانین و مقررات مربوطه عمل کرده و  به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌هایی انجمن رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهی­ها اقدام و گزارش نهایی را به مجمع عمومی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ایران تسلیم نماید.
ماده ۴۵- اموال و دارایی های انجمن پس از انحلال و تصفیه و پرداخت دیون و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار می شود. مؤسسان، اعضای مجمع عمومی و هیأت مدیره و مدیر عامل (مدیر مسئول)  و کارکنان انجمن حق هیچگونه ادعایی در خصوص اموال و دارایی های مذکور ندارند.
تبصره ۱:اموال و دارایی های امانی اعم از منقول و غیر منقول به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی مسترد خواهد شد
تبصره ۲: اموال و دارایی مسلم المالک که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا برای استفاده انجمن و امور مربوط به آن در اختیار گذاشته شده یا مالکیت آن به انجمن واگذار شده، پس از تصفیه کامل به مالک قبلی مسترد می شود.
تبصره ۳: انجمن می تواند پس از تصفیه و ادای دیون و پرداخت کامل مطالبات اشخاص و اعاده اموال امانی، الباقی اموال و دارایی های خود را با کسب نظر و موافقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به یک یا چند انجمن یا موسسه فرهنگی هنری استان واگذار نماید.
ماده ۴۶– پس از انحلال انجمن، مراتب براساس صورتجلسه مجمع عمومی استان  به هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی اعلام خواهد شد تا اقدام مقتضی برای کأن لم یکن کردن ثبت انجمن صورت پذیرد. در صورت عدم اعلام انحلال به هیأت  مزبور، انجمن از تاریخ تنظیم صورتجلسه منحل تلقی می‌شود ولی اعضای مجمع عمومی استان در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
ماده ۴۷– در مورد مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد مقررات قانون تجارت و ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکم خواهد بود.
ماده ۴۸- این اساسنامه در سه فصل مشتمل بر ۴۸ ماده و۱۳ تبصره در جلسه مورخ ………. هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی به تصویب رسید.
 

پیمایش به بالا